Grønn Byggallianse | 02. Gjør bygget grønnere og omgivelsene tryggere
868
page-template-default,page,page-id-868,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Det nye hovedkontoret til Bane Nor utvider rekken av BREEAM-sertifiserte bygg i Schweigaardsgate i Oslo, som er den gaten i Norge med flest miljøklassifiserte bygg.
Foto: Monica Toften

Gjør bygget grønnere og omgivelsene tryggere

Når Bane Nor bygger nytt hovedkontor, er det ikke bare selve bygget som skal være miljøvennlig. Her skal det bli både tryggere og hyggeligere å gå til, fra og rundt også.

Du bør uansett gå ut over standardene, mener prosjektdirektør Eyvind Skaar. Han er ansvarlig for Schweigaards gate 33 i Oslo. Bane Nor Eiendom bygger for seg selv. I gangastand fra Oslo S skal drøye 1200 medarbeidere få den nye arbeidsplassen sin.

 

Solceller i sør

– Én ting er å oppnå poengene og få en BREEAM-NOR-klassifisering, men vi ser miljøaspektet i et større perspektiv. Hvis vi følger alle forskrifter og krav og har en veldig bevissthet på hvordan vi velger materialene, så bør fokuset gå videre, sier Skaar.

Han snakker like gjerne om hvordan det er viktig at et bygg med mange arbeidsplasser må fungere godt for alle som har arbeidsstedet der. Når det er slutt på cellekontorer og fast skrivebord, så utnyttes lokalene på en helt annen måte. Tankesettet og tilhørigheten gjør noe med måten du jobber på, mener han.

Det andre han er opptatt av, er materialvalget. Naturstein og glass med lang levetid, og så solcellepaneler på hele fasaden mot sør og på taket. 100 000 egenproduserte kilowattimer blir et viktig bidrag til å dekke energibehovet i bygget.

 

Sykler og går

Samtidig som bygget i seg selv skal være så miljøvennlig som mulig, så skal utbyggingen gjøre det enklere å sykle og gå. Ikke bare til og fra jobb for de ansatte, men også for dem som passerer forbi.

– Vi har tilrettelagt veldig godt for sykkel. Vi går langt ut over kravet til antall sykkelparkeringsplasser og garderober i bygget. Så har vi egen sykkelinngang, og vi har veldig få parkeringsplasser for bil, sier Skaar.

Bygget har Schweigaards gate på nordsiden. I sør ligger Nordenga bru og Akrobaten, med forbindelse til Oslo S og til Bjørvika.

– Vi åpner opp bygget fra sørsiden slik at de som jobber der, kan komme den veien, sier han.

 

Tryggere

– Vi gir tilbake til omgivelsene med gang- og sykkelforbindelser som også andre vil sette pris på. Så legger vi inn vannbåren varme slik at det blir trygt å gå der, forteller prosjektdirektøren.

En spuntkasse hvor alle spuntnålene er sveiset, gjør at det ikke kommer inn vann, sørger for tørr byggegrop og beskyttelse mot fukt for det ferdige bygget. Detaljer som beslag som ikke må fuges, kryssfiner bak det ytterste gipslaget på innerveggene og desentralisert ventilasjonsanlegg skal gjøre lokalene mer fleksible og at bygget får lengre levetid.

– En annen ting er at vi vil legge inn krav om at de ytterste lysrekkene i de to nederste etasjene skal lyse etter mørkets frembrudd. Hvorfor? Jo, Schweigaards gate og Lokalgate er mørke. Med litt lys nederst blir det mye tryggere og triveligere for dem som skal gå langs gatene. Hvis vi bidrar til å gjøre byen bitte litt tryggere, er det også et miljøaspekt, sier Eyvind Skaar.

Eyvind Skaar er opptatt av å ikke bare følge kravene, men også å utnytte lokalene bedre.
Vi går langt ut over kravet til antall sykkelparkeringsplasser og garderober i bygget. Så har vi egen sykkelinngang, og vi har veldig få parkeringsplasser for bil.

Schweigaards gate 33

  • Bane Nors nye hovedkontor, i gangavstand til Oslo S.
  • Kontorbygg på 22 700 kvadratmeter bruttoareal over ti etasjer – åtte av dem over bakken.
  • Parkeringsplasser til 16 biler og 168 sykler.
  • Plass til 1200–1300 medarbeidere.
  • Miljøklassifisering BREEAM-NOR Excellent
  • Arkitekt: LPO-Arkitekter